Wednesday, January 12, 2011

makanan pejal pertama Aufa..

yaa.. mari main masak-masak..
hehe..

Aufa dah makan bubur nasik (kalau org kedah kata, moi) since umor 5 bln lebih..
ada org kata better tunggu btoi2 6 bln baru bg.
tp tau2 la org veteran ni, depa suruh gak..
terpaksa follow gak..
huhu..

kali ni nak bagi resipi moi Aufa..
kiranya makanan pejal pertama utk bayi la ni..
mudah dan kacang utk disediakan..

Bahan-bahan:

4 sudu beras - cuci bersih2 dan selawat masa cuci
stgh batang lobak merah - buang kulit dan dipotong bulat-bulat
sebiji kentang (size kecik) - buang kulit dan potong kecik2
beberapa kuntum brokoli - potong nipis2
garam - 1/5 sudu teh (very the sikit okeh..)

Cara memasak:

masuk dalam periuk biasa yg plg kecik (bkn rice cooker) semua bahan di atas. masukkan air setengah periuk dan biar smpai air kering. jangan bukak api kuat sgt. nanti ada gak yg hangus.. (eh, mcm ada pglmn saje.. haha..). kalau masih kurang masak dan lembut, tambah air lg..

kalau semua bahan dah masak dan hampir kering air td (jgn smpai btol2 kering ok), tutup api. blender suma bahan td smpai halussssss.... kalau tak brapa nk gerak, bleh letak air masak skettt saje.. nanti jadi bubur berair plak. Kalau dpt dek Aufa, dia sembur ja moi cair tu.. hahaha..

kalau kurang rasa, bleh letak garam sket lg. tp baby seeloknya jgn ada rasa yg kuat sgt.. lgpon, bila letak brokoli tu dah buat rasa moi tu sgt sedap.. tak caya cuba tes rasa..

dan siappppp..
rupa dia akan jadi cenggini..


dan dpt byk ni..
bleh la makan 5 hari..


aku prefer suap dgn tgn jari guna sudu.. dia lebih puas mkn. sbb mknn tu aku terus tolak ke bhgn tepi (area geraham).

kalau mknn ni jadi kaler merah, jgn risau. itu tandanya anda terlebih lobak merah.. ok jugak tu..

nota: jgn hidang kt baby semasa masih panas yep.. biarkan dlm suhu bilik atau suam-suam kukukakiku..

>> selamat mencoba..

2 komen kt sini:

afni+hafiz=dani said...

hehe..hari tu gelabah tgk food dani tuka kaler hijau..rupanye byk brokoli..yekk

ibu Aufa said...

haha.. sedap pe brokoli..