Tuesday, February 9, 2010

2nd checkup @ 18+1 weeks..

semalam pi checkup..
kt klinik gomen biasa tu la..

komen2 dari visit yg sebelum ni:

1. "berat awak ni kurang sgt la.. sepatutnya kena capai 45kg, ni 41.5"
- ok.. masa bujang pon lebih kurang gini gak beratnya.. nak buat camna..

2. "Hb (hemoglobin) kurang (Anemia).. sepatutnya 11 tp awak punya 10.3"
- mana tau.. selama ni bkn sukat pon..

tu suma sang ibu jawab dlm ati saje ok.. hehehe..

so, beza tempoh visit yg baru ni adalah sebulan.
dalam sebulan tu aku berusaha la apa yg patut supaya komen2 yg tulis dgn pen merah tu tak tulis dgn pen merah lg..

komen susulan dari visit smlm:

1. "berat awak kali ni dah 43.5kg. awak tau tak sebelum kandungan 20 minggu, berat awak tak boleh naik lebih dari 0.5kg? lepas 20 minggu, kena naik 2kg.."
- pulak dah.. haritu beriya ckp berat kurang. siap tuleh dgn pen merah. bila dah naik, kena taboh plak.. nak kena blasah? hehehe..

2. "Hb awak lagi rendah dari yang haritu. dulu 10.3, sekarang jadi 9.5. awak mkn ubat dgn air apa?"
"air masak, nurse..", aku jawab
"brapa lama gap masa awak mkn ubat dgn mkn mknn lain?"
"asalkan sblm mkn, saya mkn ja ubat. kdg2 5-10 minit sblm mkn", aku jawab
"oh.. tak boleh. at least 1 jam tau. patut la Hb awak makin kurang.."
- ok. ada ka hang kata camtu masa last visit dulu? tak kan? kt botol ubat kata sblm makan saje. tak ckp sejam sblm makan pon.. mmg nak kena blasah ni..

sbb Hb aku makin kurang, 2 minggu lg aku kena pi check-up..
check-up = amek darah..
dah la darah aku sket, amek byk2 plak.
hoh.. emo.

ok.. ok.. ok..
demi sang sang bayi..
i follow, cik misi............
(tp mak ckp, jgn dgr sgt ckp misi tu.. hehe..)


gambar curik (dated 7 Feb 2010) dari blog nomey..

>> saket mata. mata merah macam hantu raya.. nk boh ubat mata yg biasa takleh plak kata dokter. ada chemical la.. apa la.. sabar.. sabar..

4 komen kt sini:

aNnE 'S said...

ala tomeinyer perut...kalo kai bj kurung xperasan pon pregnant..

ciPuding_7 said...

org tgk sekali imbas mmg tak pasan pon perut aku. lagi2 kalau pakai bj kurung.
bila lepas mkn, aku tersandar, nahhhh... seketul perut tiba2 muncul.. hahaha..

Ibu_Mysara Syauqeena said...

farah, kalo nk tmbah hb try makan jambu batu..tp tkyah la letak asam dia tu...so aku mantain hb dulu atas 10..kalo dh lebih 11 tu kire ok dah....nk makan kerang, hati ayam pon tmbah darah gak tp tk larat nk makan hari2..kalo jambu batu tu hari2 leh ngadap...hahaha

ciPuding_7 said...

org kata jambu batu bleh buat jadi sembelit? btoi ka?